06 September 2010

Kenapa Allah Jadikan Khoo Kay Kim Tu Orang Cina

Oleh JEFRI ZACHARIAH

Siapa tak kenal sejarawan Profesor Emeritus Datuk Dr. Khoo Kay Kim, anak kelahiran Kampar, Perak yang dah berpuluh tahun menghuni pejabat Jabatan Sejarah di Universiti Malaya.



Beliau sentiasa menjadi pilihan para sarjana dan media apabila timbul sesuatu polemik yang memerlukan penjelasan secara rasional dan penuh akademika.

Dalam konteks negara kita, saya cukup bersyukur kerana Allah menjadikan beliau dari keturunan Tionghua, bahkan saya lebih bersyukur jika beliau sempat mengucap dua kalimah syahadah sebelum meninggalkan kita semua.

Mengapa saya katakan yang saya bersyukur bila Kay Kim dilahirkan daripada keturunan Tionghua?

Jawapannya mudah. Ini kerana beliau boleh beritahu kaumnya tentang betapa pentingnya mempelajari sejarah, mengambil iktibar daripada sejarah, dan belajar daripada sejarah.

Ini kerana ramai keturunan Kay Kim sekarang ni, bukan saja buta sejarah, tetapi tak mahu ambil tahu pasal sejarah dan paling mengecewakan, cuba putar belitkan sejarah!

Allah sangat hebat. Dia tahu bangsa Kay Kim ni lebih kurang macam Belanda dapat tanah, tak pernah cukup dan tak pernah bersyukur, lalu Dia ciptakan Kay Kim dan menghantarnya ke bumi yang bernama Malaysia.

Alhamdulilah, Kay Kim nampaknya setakat ini telah memainkan peranannya dengan cara yang cukup berkesan.

Beliau tak peduli tentang sensitiviti masyarakatnya, beliau tidak peduli tentang patriotisma membuta tuli masyarakatnya, beliau tidak peduli 'chauvanisme' pemimpin masyarakatnya, yang beliau tahu adalah FAKTA dan FAKTA, kalau A, maka tak mungkin beliau akan berkata B. Kalau B tak mungkin beliau akan berkata C.

Ini baru betul-betul sejarawan. Beliau bukan bercakap atas kapasiti kaumnya, beliau bukan bercakap atas kepentingan politiknya, beliau bercakap atas dasar kebenaran dan apa yang termaktub sebelumnya.

Malangnya kita makin lupa dengan sejarah. Kita perlekehkan sejarah. Malah kita cuba pula mencipta sejarah dengan mereka-reka sejarah.

Presiden pertama Indonesia, Soekarno pernah berkata dalam pidatonya ketika menyambut ulang tahun kemerdekaan Indonesia ke-19:

"Sejarah adalah sebahagian dari diri sebagai bangsa, dia tidak boleh dipisahkan apalagi dilupakan. Melupakan sejarah - apalagi meninggalkan sejarah - sama ertinya dengan kehancuran sebuah bangsa." (Soekarno, 17 Ogos 1966)

Dan inilah kehancuran yang sedang kita hampiri sekarang

Mujur ada Kay Kim yang boleh mengajar kita semua, terutamanya bangsanya, tentang hakikat dan kepentingan sejarah.

Terbaru, Kay Kim dengan selambanya berkata, rakyat Malaysia dari mana-mana kaum yang mempersoal atau mempertikaikan Perkara 153 dalam Perlembagaan negara yang mengiktiraf kedudukan dan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera adalah buta sejarah dan tidak memahami Perlembagaan

Beliau berkata kedudukan orang Melayu sudah ditetapkan pada zaman dahulu iaitu ketika zaman penjajahan British lagi

Justeru, kata Khoo, rakyat khususnya kaum-kaum lain perlu sama-sama menghormati hak dan keistimewaan orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan kerana pada ketika ia digubal dahulu, kaum lain sendiri sudah bersetuju dengan perkara-perkara yang dimasukkan dalam Perlembagaan tersebut

"Kedudukan istimewa orang Melayu telah bermula sejak dahulu dan berasaskan sistem kerajaan yang wujud di Semenanjung Tanah Melayu.

"Orang tak faham (Perlembagaan)...jahil, mereka tidak tahu apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan, tidak perlu ada perbincangan atau perbahasan mengenai Perlembagaan kerana apa yang penting ikut saja undang-undang yang telah diguna pakai sejak dulu," katanya

Jadi, apa nak kita katakan lagi...andai kata Kay Kim tu Melayu, sudah pasti orang Cina akan kata beliau ada kepentingan, nah sekarang macam mana? Orang Cina sendiri ajar orang Cina tentang hakikat ketuanan Melayu, bak kata orang utara, Baru Hangpa Ada Akai!

Sebab itu saya bersyukur kerana Allah jadikan Kay Kim dari keturunan Tionghua

Dan Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya.

1 ulasan:

  1. shut up u racist fellow......im a chinese u know.....

    BalasPadam